Marc Sipman

 

‘Mensen helpen, dat zit wel echt in me’

 Marc Sipman kwam in 2002 binnen bij Groot Schieland als stagiair … om er nooit meer weg te gaan. Doe maar gewoon en gewoon dóen, klare taal, jong en prettig ambitieus: maak kennis met Marc!

Wat heb jij met verzekeren?

‘Als kind denk je niet: ik ga later de verzekeringen in. Dan wil je bij de politie of de brandweer. Ik heb ooit een beroepentest gedaan en daar kwam uit dat ik iets in de handel zou moeten doen. Toen had ik lang het idee dat ik vertegenwoordiger zou worden. Jaren later kwam ik als uitzendkracht bij een grote verzekeringsmaatschappij terecht als tester van een computersysteem. Wat daar allemaal op de werkvloer gebeurde, intrigeerde me wel. Toen vroeg ik een leidinggevende of hij geen baantje voor me had in de verzekeringen. Dat baantje was er, maar wel via een uitzendbureau. En zo werkte ik met 16 jaar al in de verzekeringen, terwijl ik ook nog gewoon op school zat.’

En toen?

‘Het bedrijf werd overgenomen door een bank, waarna een bezuinigingsronde volgde. Alle uitzendkrachten moesten weg. Die assurantiewereld had me gewoon gegrepen en ik wilde daar in verder. Daarom koos ik voor een opleiding in het bank- en verzekeringswezen. Onderdeel van de opleiding was een stage en daar heb ik toen Groot Schieland voor gebeld. Ik kon meteen aan de slag. En ik ben er sindsdien niet meer weg te slaan.’

Waarom bleef je?

‘Kees van Haren was de perfecte stagebegeleider en ook later, toen ik er kwam werken, bleef hij die mentorrol vervullen. Ontzettend veel van hem geleerd. En nóg! Ik ben dan wel geen vertegenwoordiger geworden, maar er zijn veel raakvlakken met het werk dat ik nu doe. Ik zit ook veel op de weg, ervaar veel vrijheid en adviseer over producten. Geen harde sales, maar op een persoonlijke, adviserende en betrokken manier. Wij geven advies over een scala aan producten van verschillende aanbieders. We inventariseren de wensen en behoeftes van de klant, analyseren welke risico’s hij loopt en zoeken daar een passend product bij. En dan is het aan de klant of hij het wel of niet doet. Dit vak en dit bedrijf passen mij goed. Als je het ergens naar je zin hebt, waarom zou je dan weggaan? Het gras lijkt soms misschien groener bij de buren, maar daar geloof ik uiteindelijk niet in. Als de klik er is, dan is ‘ie er.’

Wat is typisch Marc?

‘Makkelijk in de omgang, goed luisteren, vakman, proactief, zakelijk maar niet té, benaderbaar: dat ben ik wel zo’n beetje. Ik vind het fijn om mensen te ontzorgen. Niet veel mensen willen zich echt verdiepen in verzekeringen. Zien het als een noodzakelijk kwaad. Iets wat ze ooit hebben afgesloten en wat nu ook nog wel goed zal zijn. Ik vind het leuk om mensen een beetje te prikkelen. Dan vraag ik bijvoorbeeld hoe ze hun tweeverdienershypotheek blijven betalen als er één arbeidsongeschikt raakt, of zijn baan verliest. Als mensen dan kritischer naar hun situatie gaan kijken, heb ik mijn doel bereikt. En of ze dan bij mij die arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten of bij een ander, ik heb dan een stukje bewustwording gecreëerd. Mensen helpen, dat zit wel echt in me. Als iemand terugkomt van een vakantie en thuis met waterschade wordt geconfronteerd, dan is dat vervelend genoeg. Mijn taak is dan al het werk voor die mensen uit handen nemen en ervoor zorgen dat die schade wordt uitgekeerd. Dat vind ik mooi.’

Ben je privé ook zo behulpzaam?

‘Als iemand extra handjes kan gebruiken, dan sta ik vooraan. Heel handig ben ik niet, maar ik kan altijd helpen verhuizen of een boodschap voor iemand doen. Dat proberen mijn vrouw Daniëlle en ik onze twee dochtertjes ook mee te geven. Over mijn gezin gesproken: daar doe je het uiteindelijk toch allemaal voor. Klinkt zo cliché, maar zo is het gewoon. Niks leukers in mijn vrije tijd dan op stap gaan met mijn gezin. Dierentuin, pretpark, het strand. Niks ingewikkelds, gewoon genieten van elkaar.’